نحوه محاسبه نمره رایتینگ آیلتس

آموزش زبان انگلیسی و آمادگ برای آزمون آیلتس

نحوه محاسبه نمره رایتینگ آیلتس

۳۷ بازديد

نمره‌ رایتینگ (Writing) آیلتس

بخش رایتینگ آیلتس از دو سوال تحت عنوان تسک 1 و تسک 2 تشکیل شده است.

تسک 1

در تسک 1 آزمون آکادمیک آیلتس از شما خواسته می‌شود اطلاعات بصری ارائه شده را که معمولاً به صورت یک نمودار، دیاگرام، جدول یا شکل در اختیار شما قرار می‌گیرند توصیف کرده و یا مقایسه نمایید.

در آزمون جنرال آیلتس، تسک 1 نوشتن یک نامه و توضیح یک موضوع یا درخواست اطلاعات خاص را شامل می‌شود.

تسک 2

موضوع تسک 2 در هر دو آزمون آکادمیک و جنرال آیلتس تقریباً مشابه است و در آن از شما خواسته می‌شود که در پاسخ به یک نقطه‌نظر، استدلال یا مساله، متنی را بنویسید.

نمره‌دهی رایتینگ آیلتس

نمره درنظر گرفته شده برای هر کدام از تسک‌های 1 و 2 از 9 محاسبه می‌شود و در نهایت، نمره کل رایتینگ آیلتس نیز با توجه به نمرات اخذ شده در تسک‌های 1 و 2 و براساس فرمولی که در ادامه به تفصیل توضیح داده خواهد شد از 9 محاسبه می‌شود.

معیارهای نمره‌دهی رایتینگ آیلتس

  • TA (Task Achievement) یا دستیابی به هدف

این معیار عمدتاً به تسک 1 مرتبط است و با استفاده از آن، دقت در پاسخ ارزیابی می‌شود. به عبارت دیگر، چگونگی تفسیر و انتقال اطلاعات، مرتبط بودن پاسخ به موضوع سوال، و توضیح دقیق و آشکار تمامی جوانب و جزئیات بررسی می‌شوند.

  • TR (Task Response) یا پاسخ به تسک

این معیار به تسک 2 مربوط است و با استفاده از آن توانایی شما برای پاسخ به تمام عناصر مطرح شده در سوال ارزیابی می‌شود.

  • CC (Coherence and Cohesion) یا انسجام و پیوستگی

انسجام به معنای توالی منطقی افکار و عقاید در یک متن است. به عبارت دیگر، خواننده باید بتواند به طور منطقی ایده‌های شما را در متنی که نوشته‌اید دنبال کند تا گفته شود که متن دارای انسجام است.

  • LR (Lexical Resource) یا دامنه واژگان

این معیار عمدتاً به تنوع و پیچیدگی واژگان بکاررفته و انتخاب درست آنها با توجه به موضوع متن و کالوکیشن‌ها مربوط است.

  • GRA (Grammatical Range and Accuracy) یا دامنه و صحت ساختارهای گرامری

از این معیار معمولاً برای ارزیابی درستی ساختارهای گرامری بکاررفته و تنوع آنها استفاده می‌شود.

نحوه محاسبه نمره کل رایتینگ آیلتس

نمره کل رایتینگ آیلتس با توجه به فرمول زیر محاسبه می‌شود:

(نمره تسک 1 + 2 * نمره تسک 2) / 3

بنابراین، حداکثر نمره کل رایتینگ آیلتس 6 است.


همانند سایر بخش‌های آزمون آیلتس، نمره درنظر گرفته شده برای هر کدام از تسک‌های 1 و 2 از 9 محاسبه می‌شود و در نهایت، نمره کل رایتینگ آیلتس نیز با توجه به نمرات اخذ شده در تسک‌های 1 و 2 و براساس فرمولی که در مقاله نحوه محاسبه نمره رایتینگ آیلتس ارائه شده است محاسبه می‌شود. در این مقاله همچنین معیارهای نمره دهی به رایتینگ های تسک 1 و تسک 2 آیلتس مفصلا پرداخته شده است. با مطالعه این مقاله دیدی کامل از نحوه نمره دهی به مهارت رایتینگ در آیلتس به دست می آورید. 

تقویت مهارت رایتینگ در آزمون آیلتس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا این بخش به ارزیابی توانایی ارائه نوشته‌های منطقی، روان و دقیق توسط زبان آموزان می‌پردازد. برای تقویت رایتینگ آیلتس، می‌توانید از راهکارهای متعددی استفاده کنید. اولین گام مهم در این راستا آشنایی با ساختار و الگوهای متداول در نوشتن مقالات آکادمیک است. با مطالعه نمونه‌هایی از متون رسمی و آموزش مربوطه، می‌توانید بهبود چشمگیری در تشخیص و استفاده از ساختارهای مناسب و واژگان متنوع داشته باشید.

 

علاوه بر آن، تمرین مستمر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با تمرین مداوم و تولید نوشته‌های مختلف درباره موضوعات متنوع، می‌توانید تسلط خود را بر روی توانایی ساختاردهی ایده‌ها و ارائه استدلال‌های قوی تقویت کنید. همچنین، با مطالعه بازخوردهای دریافتی از اساتید یا منابع مختلف، می‌توانید به شناخت نقاط ضعف و قوت خود بپردازید و اقدامات لازم را برای بهبود آن‌ها انجام دهید. در نهایت، مراجعه به منابع آموزشی معتبر و استفاده از روش‌های آموزشی متنوع نیز می‌تواند در تسلط به مهارت رایتینگ و افزایش اعتماد به نفس شما موثر باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.